söndag 4 september 2011

Arla fundering

Idag vaknade K klockan 6.13. Jättekul.

Det var nån som skrev i ett forum att det skulle bli intressant att följa en pappas tankar. Det är förstås det jag vill, visa hur en pappas liv ser ut. Frågan är om det skiljer sig på någon avgörande punkt från hur en hemmamamma tänker och lever sin vardag? Rimligen inte, det är ju samma situation i allt väsentligt. Men denna blogg kanske ger särarts-ivrare och biologister vatten på sin kvarn genom att den kommer visa hur helt annorlunda en man är?

I "Ring P1!" häromdagen var det en man som mailat in apropå att det finns för få män i förskolan och sa att kvinnor av naturen var omvårdande och det var inte män. Det var naturligt för kvinnor att vilja vårda och ta hand om. Då undrar jag om jag alltså är onaturlig när mitt pappahjärta värker av omhuldningsbehov när jag ser mina barn gråta men ockå vad som är "naturligt"? Och ska vi sträva efter det "naturliga" till varje pris? Är glasögon naturligt? Kontaktlinser? Alvedon? Cancermediciner? Blodgivning? Läkarassisterad smärtlindring vid förlossning? Ketchup? Diskmaskin? Bloggar?

Den som är för det "natuliga" till varje pris borde rimligen äta stenåldersmat, ha okorrigerad syn och i största allmänhet undvika alla medicinska och tekniska framsteg vi tillkämpat oss.

Nu ska jag i alla fall (om barnen låter mig) ta en naturlig tupplur i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar